Že existuje závislost na cukru, bylo už dávno prokázáno mnoha studiemi. Cukr spouští v mozku kaskádu stejných biochemických reakcí, jako drogy typu nikotin či kokain. Neznám mnoho lidí, kteří by neměli rádi sladkou chuť. Nikdo z nás se však s touto závislostí nenarodil! To až postupné objevování a ochutnávání, zejména sladkých potravin, v nás vzbouzí chuť na další stimul. Lidské tělo, zejména mozek, potřebuje cca 25 g cukru denně, aby si pokryl své metabolické nároky. Toto množství bychom ale měli převážně získávat z přirozených potravin, například z ovoce, ale i z kvalitních obilovin a luštěnin. To bychom ale nesměli být obklopeni všemi těmi lákadly a masivními reklamami všude okolo, že?

Pokud máte pocit, že závislost na cukru i váš problém, zkuste následující tipy:

 Nenahrazujte cukr sladidly!

 Sladidla, ať už umělá či přírodního původu, prokazatelně zvyšují chuť na sladké. Sladký vjem, který vnímáme už v dutině ústní po pozření sousta, spouští kaskádu biochemických reakcí v těle, na jejímž konci je vyloučení hormonu inzulinu, který snižuje hladinu cukru v krvi. To má za úkol připravit náš organismus na příjem energie, která ale nakonec nepřijde. Tělo se dostává do cyklu, kdy vydráždí centrum hladu v mozku a vy máte ještě větší chuť na sladké, než na začátku.

Jezte bílkoviny a jezte dostatečně

Často se setkávám s tím, že chutě na sladké jsou v podstatě převlečený hlad. Spousta žen (ale i mužů) v dobré víře, že tím zhubne, neustále omezuje porce jídla, což vede v konečném důsledku k deficitu energie, kterou tělo kompenzuje zvýšeným voláním po rychlém zdroji energie, aby nestrádalo…toto se většinou děje až večer po práci, kdy spousta lidí přestane pracovat a myšlenky se stočí na základní biologické potřeby. Totéž se vám stane, pokud z jídelníčku vynecháte bílkoviny (maso, ryby, vejce, luštěniny, ořechy apod.) – hladina krevního cukru bude více kolísat a vy nebudete mít chutě pod kontrolou!

Na omezení cukru ve stravě si ponechte alespoň tři týdny

Nemá smysl se trápit výčitkami, že nemáte své chutě pod kontrolu, pokud cukr vysadíte ráz na ráz. To dokáže dle mých zkušeností opravdu málokdo. Zpočátku přestaňte sladit nápoje, poté přestaňte kupovat polotovary, nakonec si s chutí dáte i dříve tak kyselý bílý jogurt. Zhruba tři týdny trvá, než vaše chuťové pohárky „přeprogramují“ a vy začnete vnímat spoustu nových chutí, které byly dosud přebíjeny cukrem. Omezení nesmí způsobovat zbytečně další stres.

Zaměstnejte mozek.

Lidé často jedí sladké proto, aby se uklidnili. Pokud je to Váš případ, jděte si raději zaběhat, projít, zaměstnejte se nějakou činností, která vás od nutkání odpoutá. Žádná tenze netrvá věčně a vy uvidíte, že brzy povolí. Pokud se vám to podaří párkrát zvládnout, nebudete mít časem žádný problém odmítnout dezert ke kávě.

Dostatečně spěte!

Pokud jste vyčerpaní a neodpočatí, vaše tělo si bude neustále říkat o energii. A nejrychlejším zdrojem je opět cukr. Deficit spánku prokazatelně vede k potravinovým závislostem a přejídání. Studie potvrdily, že spánek před půlnocí s délkou alespoň 7-8 hodin denně výrazně pomůže omezit vaše chutě na sladké.

Pokud po všech opatřeních máte stále chutě na sladké, zřejmě potřebujete pořádný detox. Nerovnováha ve střevní mikroflóře, způsobená léty přejídání a nezdravého životního stylu či užíváním antibiotik, může mít za následek přemnožení patologické mikroflóry, včetně jinak neškodné kvasinky. Ta často způsobuje nekontrolovatelnou potřebu doplňovat cukr, neboť se jím živí. Řešení musí být komplexní. Zde je vhodné vyhledat podporu terapeuta, který bude na problém nahlížet celostně.

Mgr. Eva Placáková