Na jaře z celého roku nejvíc platí lidové rčení: „Co nyní zaseješ, to později sklidíš!“ Neplatí to jen v tom, co zasejeme do truhlíků a na zahradu, ale i v tom, co jíme a jak se ke svému tělu chováme. Vše, co nyní uděláme, se nám následně vrátí v podobě dobrého zdraví či nemoci. A to pozor – platí to jak na úrovni fyzické, tak duševní!

Stejně jako se v zimě jinak oblékáme než v létě, měli bychom respektovat rytmus ročního cyklu i v tom, co jíme, abychom byli zdraví. Od našich předků se můžeme poučit v tom, že budeme jíst stravu sezónní a pokud možno čerstvou a z našeho podnebného pásma a ideálně lokální a nám známé produkce. Co tedy obsahovala taková tradiční česká jarní kuchyně? Základem takového jarního jídelníčku byly vždy vařené obiloviny všech druhů (špalda, jáhly, oves, pohanka, ječmen a žito), luštěniny (fazole, čočka, cizrna, hrách a pučálka – naklíčený a orestovaný hrách). Jedlo se také celozrnné domácí pečivo – ideálně kváskové, pokrmy z brambor a kysané mléčné výrobky. Jedla se domácí kořenová zelenina, cibule, česnek a kvašené zelí. Po Velikonocích tradičně vejce a zhruba 1x týdně maso.

Na jaře k tepelně upravené stravě přidáváme kvůli vitamínům, minerálním látkám a enzymům co nejvíce zelených čerstvých natí – pažitky, petržele, mladé lístky pampelišek a sedmikrásek, listy kopřiv a jarní zeleninu – ředkvičky a saláty. Ideální je také doplňovat tělu živiny z naklíčených semen a výhonků. Syrová strava i klíčky doplní skvěle a rychle tolik potřebné enzymy, které najednou náš organismus nemusí sám vytvářet a může se zabývat svojí regenerací a detoxikací. Příroda to dobře vymyslela, proto ji následujte a vyzkoušejte 😉 Pokud vás syrová zelenina stále ochlazuje, stačí použít prohřívací koření a bylinky jako je zázvor, kurkuma, skořice apod.

Herbal-Therapy

Z bylinných čajů je vhodné pít čaje pročišťovací a mírně močopudné a játra podporující hořké byliny: čekanku, pampelišku, kopřivu, přesličku, vřes, měsíček… apod. Vyzkoušejte také čerstvé zeleninové šťávy, například z kopřiv, listů pampelišek, červené řepy a jablek. Ráno před snídaní pijte vlažnou vodu s citronem.

Nyní od dubna si také můžete nasbírat a nasušit léčivé čaje na podzim a zimu: kopřivu, pampelišku (nať i kořen), jitrocel, černý bez, meduňku, lípu, kontryhel a diviznu.

Takže, kdo jste ještě nezačali, nyní je ta správná doba dodat vašemu tělu trochu té regenerace, rozmazlovat ho a hýčkat! Dopřejte si relaxaci, vyrazte do přírody, zkuste mírně odlehčit jídelníček nebo zařaďte tradiční bezlepkové obiloviny namísto všudypřítomné pšenice. I malé změny se totiž počítají, takže žádné další odkládání a hurá do toho! 🙂 Držím vám všem palce!

 

Eva Placáková