Podle průzkumů až 40 procent lidí nemá kvalitní a dostatečně dlouhý spánek. Pokud spíte méně jak šest hodin, dle výzkumů se vystavujete čtyřikrát většímu riziku vzniku nachlazení při přímém styku s virem, než lidé se sedmihodinovým spánkem! Spánek trvající méně jak pět hodin riziko nákazy jen zvyšuje a je důležitější než jsme si dodnes mysleli. Nedostatečný spánek představuje pro lidský organizmus větší riziko, než stres, věk, nebo kouření. Je důležitý pro naše zdraví, stejně jako strava a cvičení!

Nedostatek spánku snižuje citlivost na inzulin

Porucha citlivosti na inzulin, známá jako inzulínová rezistence, nastává v případě, když tělo nevyužívá inzulín správným způsobem. To umožňuje chronické zvýšení hladiny cukru v krvi. Inzulínová rezistence je předzvěstí diabetu typu 2. Regulace hladiny inzulínu je jedním z nejúčinnějších způsobů, jak snížit riziko vzniku chronických onemocnění, včetně vysokého tlaku, onemocnění srdce a nádorových onemocnění. Podle nových studií se ukazuje, že za dnešním nárůstem inzulínové rezistence může také spánkový deficit.

Nedostatek spánku decimuje váš imunitní systém

Skutečnost, že nedostatek spánku dramaticky zvyšuje šance na nachlazení, dává smysl, pokud si uvědomíte vliv spánku na funkci imunitního systému. Tento deficit má stejný vliv na naši imunitu jako fyzická zátěž. Když málo spíte, počet bílých krvinek se zvyšuje. Nastává stejná reakce, jako když jste nemocní, nebo ve stresu.

Jednoduše řečeno, ať už jste fyzicky unaveni, nemocní, nebo máte málo spánku, váš imunitní systém se stává hyperaktivní a začne produkovat bílé krvinky, což je obvykle znakem onemocnění. Na základě dostupných výzkumů je doba spánku méně než sedm hodin spojována s:

• Přibýváním na váze
• Diabetem II.
• Vysokým tlakem
• Kardiovaskulárními chorobami
• Skleslostí
• Předčasnou smrtí
• Oslabenými imunitními funkcemi
• Zvýšeným vnímáním bolesti
• Zhoršenou výkonností a poznáváním
• Zvýšenou chybovostí a nehodovostí

Fáze spánku:

Z výsledků více než 300 studií vyplývá, že k ochraně vašeho zdraví, je potřeba osm hodin spánku za noc, minimálně však sedm, kdy se stihne vystřídat několik REM a hlubokých Non-REM fází spánku. Během hlubokého spánku (jak je vidět v obrázku) krevní tlak a tep klesají, což umožňuje oběhovému systému, aby si odpočinul, a snižuje se tak riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Děti školního věku potřebují od devíti do 11 hodin, dospívající potřebují osm až 10 hodin spánku za noc…

Tudíž, dopřejte si kvalitní a dostatečně dlouhý spánek! Není lepší ochrany proti civilizačním nemocem i stárnutí organismu jako celku.

 Eva Placáková