Jak je to se známým cholesterolem? Opravdu je jeho zvýšená hladina tím hlavním viníkem srdečních onemocnění?

CH1Cholesterol je pro náš organismus nepostradatelný. Plní v těle celou řadu funkcí, je důležitý pro stavbu buněčných membrán a jako stavební jednotka nervů, hormonů a vitamínu D. Jeho nadbytek je spojován s problémy se srdcem. Na začátku onemocnění srdce ale stojí zánět cévních stěn. Pokud je stěna cévy narušená, tělo využije cholesterol jako záplatu a ten se postupně začne uvnitř cév usazovat. Bez narušení celistvosti stěny by cholesterol, ač ve vyšším množství, volně putoval tělem.

Zánět je sám o sobě tělu prospěšný obranný mechanismus, pokud ale tělo neustále vystavujeme zraněním škodlivými látkami nebo špatnou stravou, dochází k zánětu opakovaně a ten se dostane do stádia tzv. chronického zánětu. Nejčastěji je za něj zodpovědný přebytek jednoduchých a zpracovaných sacharidů (cukr, mouka a výrobky z nich) a také nadměrná konzumace rostlinných olejů (sójový, kukuřičný a slunečnicový).

CH2Opakovaná konzumace nevhodných potravin má na cévy podobný vliv, jako kdybyste si několikrát denně drhli kartáčem pokožku. Kůže by Vám postupně začala krvácet a otékat a dalším kartáčováním by se stav zhoršoval. Podobně probíhá zánět uvnitř těla. Nevhodné složení stravy opětovně vytváří drobná poranění a tělo na ně reaguje záněty.

Pokud jich máme v těle nadbytek, vážou se na různé druhy bílkovin, které právě cévním stěnám škodí. A co nadměrná konzumace olejů v podobě omega-6? Důležité je slovo nadměrná. Příjem esenciálních omega-6 mastných kyselin je pro tělo důležitý, jen musí být ve správném poměru vůči omega-3. Nesprávný poměr podněcuje buňky k produkci tzv. cytokinů, které působí prozánětlivě.

A jak předejít opakované tvorbě zánětů? Z jídelníčku vynechejte zpracované potraviny a polotovary a zaměřte se na konzumaci komplexních sacharidů místo jednoduchých, rafinovaných cukrů.