Stará ajurvédská indická, ale i tradiční čínská medicína, od nepaměti využívá léčivých účinků rostliny kurkumy (Curcuma longa), z které se kari koření připravuje. Kurkuma se používá nejen jako zdroj koření, ale také jako pomocná látka pro dochucování sýrů či chleba.

Proč jsou kurkuma, potažmo kari koření tak zdravé? Kurkuma obsahuje skupinu polyfenolických látek nazývaných kurkuminoidy, ze kterých je zřejmě nejznámější kurkumin. Na lidský organismus působí blahodárně proti většině civilizačních chorob. Stovky studií prokazují různé účinky na naše tělo. Působí protizánětlivě a příznivě tak ovlivňuje průběh revmatoidní artritidy i nespecifický zánětů střeva a naopak zabraňuje infekcím bakterií Helicobacter pylori. Kurkumin navíc snižuje hladinu krevních tuků, čímž působí proti ateroskleróze, má léčebné účinky na lupénku a také zlepšuje mozkovou činnost. Jeho konzumace zlepšuje i příznaky syndromu dráždivého tračníků a působí i proti tvorbě žlučových kamenů.

Účinky kurkuminu jsou mimořádné a měli bychom ho řadit pravidelně do našeho jídelníčku.